Hunter
A megvalósulás határán a lézermeghajtás
Újabb mérföldkőhöz érkezett a lézermeghajtás, ami a műholdak, majd űrhajók olcsó pályára állítását ígéri. Az úgynevezett "fényhajó forradalom" felválthatná napjaink nagy távolságokat átszelő kereskedelmi repülőgépjáratait.
A sugárzott energia meghajtás teljesen rutinszerűvé tehetné a Föld körüli pályán történő utazást. Az utasok 10-12 óra helyett kevesebb mint egy óra alatt átsuhanhatnának a bolygó egyik oldaláról a másikra, állítja Leik Myrabo, a New York állambeli Rensselaer Műszaki Egyetem űrrepülési mérnök professzora, az irányított energia alkalmazások, űrrepülési rendszerek és hajtóművek szakértője.
Az elmúlt három évtizedben Myrabo minden idejét a nem kémiai hajtómű koncepciók kidolgozásának szentelte, a cél érdekében saját céget is alapított Lightcraft Technologies Inc. néven. "Általában egy új hajtómű technikának 25 évre van szüksége, hogy beérjen, azaz valójában eljusson arra a pontra, ahol a gyakorlatban is bizonyíthat. Ez az idő most érkezett el" - nyilatkozott Myrabo a SPACE.com-nak. A technikával kapcsolatos legfontosabb hír, hogy a brazíliai San Jose dos Camposban működő Henry T. Nagamatsu Hiperszonikus és Aerodinamikai Laboratóriumban folynak a sugárzott energia meghajtás kísérletei.
A munkálatokat egy nemzetközi együttműködés támogatja, melyben részt vesznek az USA és Brazília légierejének kutatási ügynökségei. A nagy teljesítményű lézereket alkalmazó kutatás kísérleteiben a szakértők a lézerrel hevített légtüskék (airspike) és az impulzuslézer hajtóművek fizikáját vizsgálják. A brazil laboratórium két infravörös impulzuslézerének csúcsteljesítménye eléri a gigawattos tartományt, ezzel a brazíliai az eddig elvégzett legnagyobb teljesítményű lézer meghatási kísérletté lépett elő, magyarázta Myrabo. "A laborban teljes méretű hajtóműrész teszteket folytatunk, melyek forradalmasíthatják a világűr elérését" - hangsúlyozta Myrabo. "Valós eszközökről és valós fizikáról van szó, melyekből valós adatokat nyerünk. Nem elméleti tanulmányokat folytatunk."
A lézermeghajtási kísérletek az 1 és 10 kilogramm között mozgó, úgynevezett nanoműholdak, valamint a nagyobb 10-100 kilogramm közötti mikroműholdak alacsony földkörüli pályára juttatásában is fontos szerepet játszhatnak. Myrabo elképzelése szerint, ha a Földön, majd később a Föld körül kiépülnek a megfelelő lézerekkel felszerelt "űrkikötők", a Lightcraft idővel olyan elterjedtté válhat, mint ma a hagyományos repülőgép. A felbocsátás költsége ezrede lehet a mai űrrepülőgépének.
Folynak a lézeres légtüske kísérletek
Myrabo fénysztrádáinak megalkotása egy módszeres, lépésről lépésre történő vállalkozás. 1996 és 1999 között egy 10 kilowattos, nagy teljesítményű infravörös lézerrel reptette a Lightcraft kicsinyített prototípusait az új-mexikói White Sands Rakétakísérleti telepen. 2000-ben már a cége által elnyert pályázatnak köszönhetően 71 méterrel új magassági világcsúcsot állított fel a lézerhajtású járművek szabad repülési kategóriájában.
A sugárzott energia meghajtás területén a legmesszebbre eljutott Myrabo szerint a végcél eléréséhez csupán wattonként pár dollárnyi lézerenergiára lenne szükség. "Eljutottunk idáig. A megvalósítás csupán akarat és elhatározás kérdése, ez a technológia jelenleg a kereskedelmi realitás határán áll."
A sugárzott energia meghajtás teljesen rutinszerűvé tehetné a Föld körüli pályán történő utazást. Az utasok 10-12 óra helyett kevesebb mint egy óra alatt átsuhanhatnának a bolygó egyik oldaláról a másikra, állítja Leik Myrabo, a New York állambeli Rensselaer Műszaki Egyetem űrrepülési mérnök professzora, az irányított energia alkalmazások, űrrepülési rendszerek és hajtóművek szakértője.
Az elmúlt három évtizedben Myrabo minden idejét a nem kémiai hajtómű koncepciók kidolgozásának szentelte, a cél érdekében saját céget is alapított Lightcraft Technologies Inc. néven. "Általában egy új hajtómű technikának 25 évre van szüksége, hogy beérjen, azaz valójában eljusson arra a pontra, ahol a gyakorlatban is bizonyíthat. Ez az idő most érkezett el" - nyilatkozott Myrabo a SPACE.com-nak. A technikával kapcsolatos legfontosabb hír, hogy a brazíliai San Jose dos Camposban működő Henry T. Nagamatsu Hiperszonikus és Aerodinamikai Laboratóriumban folynak a sugárzott energia meghajtás kísérletei.
A munkálatokat egy nemzetközi együttműködés támogatja, melyben részt vesznek az USA és Brazília légierejének kutatási ügynökségei. A nagy teljesítményű lézereket alkalmazó kutatás kísérleteiben a szakértők a lézerrel hevített légtüskék (airspike) és az impulzuslézer hajtóművek fizikáját vizsgálják. A brazil laboratórium két infravörös impulzuslézerének csúcsteljesítménye eléri a gigawattos tartományt, ezzel a brazíliai az eddig elvégzett legnagyobb teljesítményű lézer meghatási kísérletté lépett elő, magyarázta Myrabo. "A laborban teljes méretű hajtóműrész teszteket folytatunk, melyek forradalmasíthatják a világűr elérését" - hangsúlyozta Myrabo. "Valós eszközökről és valós fizikáról van szó, melyekből valós adatokat nyerünk. Nem elméleti tanulmányokat folytatunk."
A lézermeghajtási kísérletek az 1 és 10 kilogramm között mozgó, úgynevezett nanoműholdak, valamint a nagyobb 10-100 kilogramm közötti mikroműholdak alacsony földkörüli pályára juttatásában is fontos szerepet játszhatnak. Myrabo elképzelése szerint, ha a Földön, majd később a Föld körül kiépülnek a megfelelő lézerekkel felszerelt "űrkikötők", a Lightcraft idővel olyan elterjedtté válhat, mint ma a hagyományos repülőgép. A felbocsátás költsége ezrede lehet a mai űrrepülőgépének.
Folynak a lézeres légtüske kísérletek
Myrabo fénysztrádáinak megalkotása egy módszeres, lépésről lépésre történő vállalkozás. 1996 és 1999 között egy 10 kilowattos, nagy teljesítményű infravörös lézerrel reptette a Lightcraft kicsinyített prototípusait az új-mexikói White Sands Rakétakísérleti telepen. 2000-ben már a cége által elnyert pályázatnak köszönhetően 71 méterrel új magassági világcsúcsot állított fel a lézerhajtású járművek szabad repülési kategóriájában.
A sugárzott energia meghajtás területén a legmesszebbre eljutott Myrabo szerint a végcél eléréséhez csupán wattonként pár dollárnyi lézerenergiára lenne szükség. "Eljutottunk idáig. A megvalósítás csupán akarat és elhatározás kérdése, ez a technológia jelenleg a kereskedelmi realitás határán áll."